Eerste dagen in Jyväskylä - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Liset Yperlaan - WaarBenJij.nu Eerste dagen in Jyväskylä - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Liset Yperlaan - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in Jyväskylä

Blijf op de hoogte en volg Liset

20 Augustus 2015 | Finland, Jyväskylä

18 augustus
Vandaag was de dag dat het allemaal begon. Om half tien ben ik samen met mijn ouders op Schiphol aangekomen. Hier heb ik direct mijn koffer afgegeven. Helaas was mijn koffer 25 kilo en mocht ik maar 23 kilo meenemen. Dat betekent dat wij samen op Schiphol mijn koffer hebben open gegooid. Gelukkig heb ik alleen een pot pindaas achter moeten laten. Vervolgens gewacht om dan uiteindelijk rond half 1 de lucht in te gaan. Het vliegtuig had dus een vertraging van ruim een half uur. Ik ben om kwart voor vier (lokale tijd) aangekomen. Natuurlijk was dit geen probleem voor mij.. (uhum) Ik moest namelijk om half 5 mijn trein hebben wat nog 750 meter lopen was. Ook dit was leuk met op mijn rug een tas van 8 kilo en aan mijn hand en tas en koffer van zo’n 27 kilo bij elkaar. Gelukkig kwam ik halverwege een bagage kar tegen, want ook hier had ik natuurlijk niet aan gedacht. Ik heb mijn weg vervolgd naar de trein. Tussendoor nog even door een bouwterrein gelopen (ja dat moest), waar allemaal van die brokken steen lagen van een gebouw dat is gesloopt. Dit vond mijn bagagekar iets minder prettig. Na wat duwen en optillen verder gerend en gelukkig op tijd bij de trein aangekomen. Deze trein hoefde ik maar voor een klein stukje te hebben tot het volgende station. Op dit station was ik op zoek naar de trein naar Jyväskylä, dat was ook nog een leuke zoektocht. Ondanks de 6 minuten die ik had, heb ik gelukkig net op tijd te trein gehaald om uiteindelijk om 8 uur ’s avonds in Jyväskylä aan te komen. Daar stond mijn tutor gelukkig op mij te wachten en zijn wij samen naar de bus gelopen. En hier zijn toch meer heuvels dan ik dacht. Bij de bus moesten wij helaas nog 25 minuten wachten aangezien wij hem net hadden gemist. Toevallig kwam ik Mark, mijn klasgenoot uit Nederland tegen. Wij hebben nog even gepraat wat erg leuk was om hem tegen te komen. Hij was al erg positief en had het naar zijn zin. Uiteindelijk ben ik in mijn appartement aangekomen wat overigens veel groter is dan verwacht!! Ik geloof niet dat dit maar 6m2 is. Er kunnen zeker nog twee mensen op de grond slapen en dan staat er nog een bureau en twee kasten in. Nadat ik volledig was geïnstalleerd heb ik mijn eerste huisgenoot ontmoet. Dit is een meisje uit Montreal, Canada. Erg aardig meisje dat lekker doorpraat. Samen zijn wij naar een aantal Duitse en Oostenrijkse vrienden van haar gegaan in het zelfde gebouw. Na een tijd daar te hebben gezeten zijn wij naar ons eigen appartement gegaan en hebben daar uiteindelijk tot 2u ’s nachts zitten praten. Inmiddels ook met mijn andere huisgenoot. Beide meisjes zijn erg aardig ook al is de communicatie soms lastig met ieder haar eigen accent.

19 augustus
Vandaag ben ik om 9u opgestaan. Ik moest nog veel regelen vandaag en was ook van plan om dit allemaal te doen. Eerst ben ik samen met Justine (mijn franse huisgenoot) naar de supermarkt gegaan. Hier wat eten en een router gekocht. Vervolgens geprobeerd mijn router te instaleren zodat ik internet én WIFI op mijn kamer heb. Dit leek erg voorspoedig te gaan, maar echt lukken deed het natuurlijk niet. Waar is Thijs als je hem nodig hebt.. Al vrij snel kwam ik er achter dat dit onbegonnen zaak was. Dan maar beginnen aan actie 2. Ik wilde vandaag een fiets kopen, naar KOAS om internet te regelen en een contract te ondertekenen en naar de Campus. Met mijn goede voornemens ben ik naar het centrum gaan lopen. Dit zou ongeveer 40 minuten moeten duren. Helaas kwam ik hierbij er niet zo snel achter dat het onbegonnen zaak was en heb ik hier uiteindelijk een uur en 40 minuten over gedaan. Ach nu weet ik in ieder geval hoe ik naar het centrum moet komen. Onderweg ben ik nog een plek tegen gekomen waar waarschijnlijk fietsen te koop waren, maar ben ik doorgelopen omdat ik nu toch echt in het centrum wilde komen. In het centrum heb ik maar een Finse simkaart met internet gekocht zodat ik in ieder geval niet meer kan verdwalen. Campus en Koas zijn beide onvindbaar gebleken. Omdat ik echt vandaag een fiets wilde hebben ben ik weer dezelfde weg terug gelopen. Waar de ‘’fietsenwinkel’’ is gebleven is mij ook een raadsel, maar weg was hij wel. Inmiddels was ik er natuurlijk helemaal klaar mee en ben dus lekker met de bus naar huis gegaan (10 min. Vanaf het centrum). Na thuiskomst ben ik verder op zoek gegaan naar een fiets en die heb ik gelukkig die avond nog van iemand in ons appartementen complex kunnen kopen. Heerlijk fietsje voor 50 euro. Vervolgens nog even naar ‘’het strand’’ gegaan en daar met dezelfde groep als gister avond gezeten.

Vanaf nu af aan kan het natuurlijk alleen maar beter gaan! En het beste is; de zon schijnt en het is zo’n 24 graden. Wat wil je nog meer!? En geen zorgen over de internet. Tegen de tijd dat jullie dit lezen heb ik in ieder geval internet!

20 augustus
Inmiddels is het donderdag en hebben wij de eerste introductie dag gehad. Vandaag zijn wij om 09.00 begonnen met allerlei informatie. Té veel om alles te onthouden.. Daarna was er van half 11 tot 1 tijd om te lunchen. Hier in Finland is het heel normaal om al om 11 uur te lunchen. Je kan hier op school (warm) lunchen voor €2,60. Voor mij was dit te vroeg dus heb ik mijn eigen meegenomen eten gegeten. Na de lunch was een uur lang dansen op het gras met b-boy maati-waati. Natuurlijk heb ik hier aan meegedaan en was ik de ster van het gras. Op het gras heb ik een aantal Nederlanders ontmoet waar ik beter mee heb communiceren. Het was fijn om goed met iemand te kunnen praten. Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar KOAS en heb ik het gelukkig ook erg snel gevonden! Ook de Campus heb ik natuurlijk inmiddels gevonden en ik heb nu het gevoel dat dit wel echt mijn thuis kan worden voor de komende vier maanden! Vanavond gaan we nog even naar de bar, want school begint morgen pas om 08.30. ;) Ik ben benieuwd hoe het uitgaansleven hier is.

Tot nu toe heb ik het erg naar mij zin. Iedereen hier is heel aardig! Natuurlijk moet ik nog even wennen en mijn plek vinden, maar ik ben er van overtuigd dat dit gaat lukken! Excuses voor het lange bericht, maar ik heb veel indrukken opgedaan die ik graag met jullie wil delen! (:

  • 20 Augustus 2015 - 19:50

    Papa:

    Hoi Liset, je hebt al een paar lekker drukke dagen achter de rug. Goed om te lezen dat je al zo veel hebt geregeld (boodschappen, een nieuwe fiets, internet en ook nog een flink aantal uitwisselingsstudenten ontmoet). Je lijkt je draai al aardig gevonden te hebben.
    Mooie kamer trouwens. Die lijkt inderdaad veel groter dan de plattegrond die ik had gezien.
    Nog veel plezier bij het verdere introductieprogramma.
    Blijf vooral dit soort berichtjes schrijven, dan blijven wij lekker op de hoogte van je Finse belevenissen.
    Groetjes, papa

  • 22 Augustus 2015 - 20:42

    Marijke:

    Hoi Liset,
    Jeetje, wat heb je al veel gedaan en geregeld. Knap hoor zo in je eentje!!! Leuk om te lezen wat je al allemaal hebt gedaan en beleefd. Ik wens je een goed begin van het nieuwe schooljaar. ik moet zelf ook maandag weer beginnen. Dat zal best wel weer even wennen zijn zo na 6 weken vakantie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liset

Actief sinds 08 Juli 2015
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 12865

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2015 - 23 December 2015

FINLAND

Landen bezocht: