Wohoo we're going to the Baltics! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Liset Yperlaan - WaarBenJij.nu Wohoo we're going to the Baltics! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Liset Yperlaan - WaarBenJij.nu

Wohoo we're going to the Baltics!

Blijf op de hoogte en volg Liset

09 September 2015 | Finland, Jyväskylä

Inmiddels heb ik er anderhalve schoolweek opzitten. Alle vakken heb ik nu minimaal één keer gehad, met uitzondering van Fins. Vanmiddag om 3 uur heb ik mijn eerste Finse les. Ik ben erg benieuwd hoe snel ik dit kan leren. Ondertussen ben ik ook al weer gewend aan het schoolleven en weet ik al aardig mijn weg te vinden in het schoolgebouw. Ondanks dat het gebouw niet erg groot is, is het ook niet heel logisch ingedeeld en moest ik daar dus even aan wennen. Mijn schoolweek bestaat uit elke dag les met uitzondering van dinsdag. Op maandag en donderdag heb ik drie vakken en op woensdag en vrijdag één vak. Ook heb ik afgelopen week voor het eerst op zaterdag les gehad. Dit was even wennen, maar uiteindelijk prima te doen.

Ik vind de lessen tot nu toe best interessant. Ik merk alleen wel dat ik veel al heb geleerd. Hoewel je het hier allemaal net even anders leert. Bij het vak strategisch management komt veel terug wat ik al in de verschillende management en marketing vakken heb gehad. Toch moet ik hier echt nog wat voor doen, omdat deze docent niet van de theorieën is, maar zijn eigen theorie maak van allemaal verschillende. Dit is dus nog de uitdaging om niet de kennis uit Nederland te verwisselen met wat ik hier leer. Daarnaast ben ik bang dat het vak sportmanagement erg simpel gaat worden. De kennis over het sportmanagement vak heb ik natuurlijk inmiddels wel (mag ik hopen). Wat ik wel heel interessant vind is dat we gaan leren over sport in Finland. Hier kijk ik dan ook wel naar uit.

Maar genoeg over het schoolleven, dat is natuurlijk maar bijzaak. Inmiddels heb ik twee reisjes gepland!! In de vakantie (van 10 t/m 18 oktober) ga ik met drie andere meisjes naar de Baltische staten. Voor de gene die niet weten wat dit zijn (wist ik ook niet), dit zijn Estland, Letland en Litouwen. In deze drie landen gaan wij de hoofdsteden bezoeken, namelijk: Tallinn, Riga en Vilnius. Voor de reis en overnachting zijn wij uiteindelijk 163 euro kwijt, voor ACHT dagen! Dit is natuurlijk echt een koopje. Om wat voor onderzoek te doen heb ik even naar uitzendingen van BNN op Reis gekeken naar de Baltische staten. Dit ziet er onwijs mooi uit en ik heb dus ook onwijs veel zin om te gaan! Ik ga deze reis dus maken met drie ander meisjes. Dit zijn Marit (NL), Lior (FR) en Violetta (GR). Dit zijn meisje waar ik hier wel veel mee omga en ik vind het dus ook super dat wij met z'n vieren de vakantie gaan doorbrengen.

Mijn tweede tripje dat ik heb geboekt is nog wat verder weg. Ik ga namelijk van 3 t/m 8 december, met de studentenvereniging, naar LAPLAND! Dit is dus een reisje georganiseerd door de studentenvereniging hier. We gaan met de bus naar Lapland en hebben daar een aantal uitstapjes, zoals een bezoek aan het dorp van de kerstman. Ook kan je extra uitstapjes boeken, zoals een husky tocht en een bezoek aan de rendierenboerderij. Dit lijken mij wel hele gave dingen en ga ik dan ook zeker doen! Ook hier heb ik al onwijs veel zin in.

Natuurlijk staat een bezoek van mijn lieftallige ouders ook nog op mijn agenda en daarnaast zal ik heel graag naar Stockholm gaan. De vraag is of ik hier nog tijd voor heb, maar ik ga toch proberen om in november ook nog wat leuks te plannen, zoals Stockholm!

Gelukkig voel ik mij ook steeds meer thuis hier in Jyväskylä en is mijn kamer ook echt mijn eigen kamer aan het worden. Helaas mis ik wel alle foto's die in mijn kamer in Nederland wel hangen. Dus als jullie nou denken dat vind ik zielig voor Liset en ik wil niet dat zij mij vergeet. Stuur dan een kaartje naar mij ;) Haha, maar ook zonder foto's overleef ik het hier hoor!

Mijn adres is:
Roninmäentie 6M 6/b
40500 Jyväskylä
Finland

Groetjes en tot volgende reisverslag! (In het Fins)

PS. Ik heb trouwens wat foto's van Bia (een Duits meisje waar ik mee omga) gejat, omdat het zulke mooie foto's zijn. Om even het plaatje nog wat mooier te maken (:

  • 09 September 2015 - 11:32

    Maaike:

    Super leuk, Lies! Binnenkort weer even skypen en Pan en ik zullen een hele mooie foto naar je op sturen!

  • 09 September 2015 - 11:53

    Liset Yperlaan:

    Thanks Maaikie! En als jullie er op staan kan het natuurlijk niet anders dan een mooie foto zijn! (:

  • 09 September 2015 - 21:08

    Marijke:

    Wat super gaaf dat je al die reisjes gaat maken. Ik ben gewoon een beetje jaloers! Heb je genoten van onze dansjes afgelopen weekeind? Ik was helemaal verbaasd dat jij dat liedje over die indianen en cowboys ook kende.
    Groetjes en veel plezier!!!

  • 10 September 2015 - 21:53

    Liset Yperlaan:

    Hoi Marijke, ik heb er inderdaad ook erg veel zin in! En natuurlijk heb ik onwijs genoten van jullie filmpjes afgelopen weekend! Ik werd erg vrolijk wakker. En ik moet zeggen dat ik eerder verbaast was dat jullie het kennen, haha! Dit soort muziek wordt overal gebruik en natuurlijk gebruikt op de kinderdisco bij Cirkel.
    Met kerst of oud & nieuw kunnen we volgende keer samen dansen!
    Groetjes!

  • 05 Oktober 2015 - 15:44

    Maurice:

    Ziet er allemaal geweldig uit Liset!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liset

Actief sinds 08 Juli 2015
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 12849

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2015 - 23 December 2015

FINLAND

Landen bezocht: