LAPLAND - Reisverslag uit Saariselka, Finland van Liset Yperlaan - WaarBenJij.nu LAPLAND - Reisverslag uit Saariselka, Finland van Liset Yperlaan - WaarBenJij.nu

LAPLAND

Blijf op de hoogte en volg Liset

08 December 2015 | Finland, Saariselka

Jaaaa woensdag was het dan eindelijk zo ver, onze trip naar Lapland zou beginnen! Na twee daagjes thuis te zijn geweest kon ik alweer weg om van mijn volgende tripje te beginnen. Woensdag op donderdag nacht zijn wij op de bus gestapt op eerste de lange reis naar Rovaniemi te maken.

DAG 1 - ROVANIEMI
Op donderdagochtend zijn wij dus aangekomen in Rovaniemi. Voor de gene die dit niet weten, dit is het dorp waar de kerstman met zijn rendieren en elfjes woont. Of nouja eigenlijk twee kerstmannen, want zo commercieel is het natuurlijk wel. Ondanks dat het een onwijs hoog commercieel gehalte had was het toch leuk om te zien. En natuurlijk hebben ook wij even een fotootje met de kerstman gemaakt (Ik zal jullie besparen hoeveel geld dat was..). Gelukkig kwamen we er daarna achter dat we blijkbaar ook nog met de ''neppe'' kerstman op de foto zijn geweest. Haha maar goed ondanks dat was het helemaal leuk. Ook zijn wij nog naar het Artikum museum geweest. Dit Was een museum over Lapland en de Sami bevolking. Sami zijn de inwoners van Lapland, zoals jullie vast al verwacht hadden. Ook dit museum was leuk, maar aangezien wij allemaal kapot waren van de busreis hebben we niet met volle teugen genoten. Na het bezoek aan het museum zijn wij weer in de bus gestapt om nog 4 uur verder te reizen naar onze eindbestemming: Saariselka. Dit is een plaatsje in het noorden van Fins Lapland. Hier zijn wij de rest van de dagen gebleven en hebben in een huisje geslapen. Dit huisje was echt top! Een onwijs lekkere douche en HELE ZACHTE BEDDEN. Ik moet zeggen dat dat toch wel heel erg beviel vergeleken met mijn bedje in Jyväskylä. Overigens slaap ik hier ook lekker! Het huisje deelde ik met twee vriendinnen en nog twee Duitse meisjes en één Tsjechische jongen. Erg bijzondere jongen, maar ook dit mocht de pret niet bederven.

DAG 2 - SAARISELKA
De tweede dag hebben wij eerst een beetje uitgeslapen. Dit hadden wij echt wel hard nodig. Vervolgens zijn wij een beetje in het dorpje gaan rondlopen en naar de slee heuvel gegaan. Lekker gesleed, wat ook nog best hard ging! Vervolgens zijn wij om 16.00 naar de Rendieren boerderij gegaan. Hier hebben wij een rondje in een rendieren slee gemaakt. Rondje was ook echt een rondje, maar ook weer leuk! Jammer genoeg was het al donker dus is mooie foto's maken altijd wat lastiger. Ook konden we hier nog even ''ijshockeyen'' op sneeuw. Levensgevaarlijk natuurlijk in het donker en met mensen die geen idee hebben hoe ze een stick moeten vasthouden. Na het ijshockeyen en rendieren zijn wij naar binnen gegaan in een hutje en daar worstjes gegeten die we zelf moesten grillen boven het vuur en is ons nog wat verteld over de Sami cultuur. Grappig verhaal vond ik was dat de mannen allemaal een hoed/muts op hebben. Hier zit een sliert aan en aan deze sliert kan je zien of mannen getrouwd zijn of niet. Draagt hij de sliert aan de rechterkant dan is hij getrouwd en aan de linker kant is hij vrijgezel. Ook bij de vrouwen kan je zien of zij getrouwd of vrijgezel zijn. Toch makkelijk dat je dat nooit hoeft te vragen. Hierna zijn wij naar huis gegaan en hebben daar lekker gechillt en gewacht op het noorderlicht dat niet kwam.

DAG 3 - SAARISELKA
Vandaag was de dag dat je mee kon met een trip naar the artic ocean. Marit en ik hadden ervoor gekozen om dit niet te doen aangezien de busreis in totaal 9 uur in beslag zou nemen. In plaats daarvan zijn wij gaan skiën. Dit ski resort had nog aardig vat pistes, helaas waren er maar twee open aangezien er niet genoeg sneeuw was.. Dit was voor mij nog redelijk onbegrijpelijk aangezien alles wit was, maar ik geloof wel dat het voor Lapland niets voorstelde. We hebben toch nog lekker twee uur kunnen skiën in min 13 graden. Na deze twee uur was het ook weer genoeg aangezien ik dood was gevroren. Wat een verschrikkelijke kou!! De bankjes van de lift en de palen en alles waren helemaal wit en vol met ijs! Mijn tenen trouwens ook. Ik heb dus ook geen foto's hiervan gemaakt aangezien ik mijn had graag wilde besparen. Ondanks de kou was het natuurlijk wel leuk om weer eventjes te skiën!

DAG 4 - SAARISELKA
Inmiddels is het al dag vier en heb ik nog steeds niets geschreven over het noorderlicht.. Erg jammer maar goed we hadden een leuke dag voor de boeg. 'S ochtends vroeg zijn wij weer met de bus vertrokken (10 min) rijden om naar de husky tocht te gaan! JEEEEEJ!! Oke de Husky toch was echt heeel erg leuk. Het enige min puntje was.. je raad het vast al, dat we in het donker de tocht hadden. Dit deed natuurlijk niets onder aan de ervaring alleen foto's maken is altijd was lastiger. Gelukkig hadden andere echte goede camera's en heb ik hun foto's wel. Maar de husky tocht was dus onwijs leuk. Wij waren de eerste groep van die dag en de instructeur ging uitleggen hoe wij zelf die slee konden besturen. Daarbij vertelde hij ook dat vrouwen waarschijnlijk echt al hun gewicht moesten gebruiken om te remmen. Ook vertelde hij dat we bij aankomst de husky's niet moesten aaien, omdat zij een beetje agressief zouden kunnen zijn aangezien zij hun energie nog kwijt moesten. Dit beloofde niet veel goeds en mijn angst voor honden kwam een klein beetje terug. Natuurlijk hebben wij het toch gedaan en was ik de eerste die de slee mocht besturen en zat Marit in de slee. Het besturen veel volledig mee. Het remmen ging makkelijk en de honden gingen minder hard dan ik had verwacht. Het was dus echt HEEL ERG LEUK! Na zo'n 20 minuten hebben wij gewisseld van plek en heb ik in de slee gezeten. Ook dit was leuk. Wij hadden alleen een beetje pech met de honden. Eentje was namelijk flink aan de schijterij denk ik. Er kwam steeds al een lucht voorbij aangezien dat beest lekker aan het ruften was. Na een tijdje kwam er ook lekker van diarree voorbij zetten. Haha en vervolgens zit een andere hond op de hond naast zich te pissen. Lekker fris stelletje weer. Maar goed de tocht was voorbij en nu konden wij de honden wel aaien! Na hen 'gedag' te hebben gezegd zijn wij een huisje ingegaan en werd er nog wat verteld over de husky's. Zij trainen de husky's tijdens de zomer door er met een fiets achter te hangen. Lijkt mij een grappig gezegd maar ook erg lastig. Vervolgens kwam nog een leuk onderdeel. De puppy's kwamen binnen! Natuurlijk moest iedereen (inclusief ikzelf) met hen op de foto's. Echt hele leuke, lieve, schattige beestjes!! Na de husky safari zijn wij weer naar huis gegaan en zijn Marit en ik naar de top van de berg gelopen om de zonsondergang te bekijken. Dit was de zoveelste mooie zonsopgang/ondergang van de week en het was nog steeds leuk om te zien. Aangezien je hier zo ver kan kijken is de lucht ook zo mooi en zeker met zo'n witte voorgrond en rode lucht. Na de top van de berg zijn wij over de weg naar beneden gesleed. Aangezien alle wegen volledig met sneeuw bedenkt zijn ging dit lekker makkelijk en hard.

Ik begin maar even een nieuw alinea aangezien deze dag nog steeds niet voorbij is. Rond 17.00 startte wij namelijk de sneeuwschoenen tocht. Ook dit was onwijs grappig. We kregen die sneeuwschoenen aan en begonnen met de tocht. Het leuke was dat de tocht direct met een heuvel begon. We moesten op onze billen naar beneden geleiden van een hele steile heuvel. Gelukkig zag ik voor mij al allemaal mensen tegen bomen en in gaten terecht komen. Wel een leuk gezicht! Nadat eindelijk iedereen beneden was hebben wij de tocht vervolgd. We liepen midden in het bos in de middle of nowhere. Met bergjes op en af waar iedereen steeds op zijn/haar muil ging. Dit maakte de tocht nog net even iets leuker. Ik vond het echt leuk om lekker door het bos en door de diepe sneeuw te banjeren en het was nog leuker dan ik had verwacht. Na een uur te hebben gelopen zijn wij naar een restaurant gegaan voor een echte Finse maaltijd. Voor hadden we een zalmsoep die erg goed smaakte. Als hoofdgerecht kregen wij aardappelpuree met rendierenvlees en jam. Gekke combinatie, maar best lekker. Het vlees was helaas niet heel bijzonder van smaak maar toch leuk om rendieren vlees te eten. Daarna zijn we naar het huisje gegaan en hebben wij eindelijk het noorderlicht gezien. Helaas was het te vaag om er echt goede foto's van te maken. Je zag vooral een beetje grijs/groene golven in de lucht, maar echt noorderlicht kon ik het niet noemen. Jammer, maar helaas. Natuurlijk liepen wij hier de avond niet door verpesten en zijn Maria Pau en ik nog uit geweest naar het eindfeest. Dit was een feest met allemaal studenten die dezelfde trip hadden gemaakt, maar dan met andere organisaties.

DAG 5 - SAARISELKA EN JYVÄSKYLA
Dit was alweer de laatste dag. Om 12 uur moesten wij het huisje uit en pas om 5 uur zou de bus vertrekken. Wij hebben dus een beetje door het dorpje heen gelopen wat souvenirs gekocht en zijn op de bus gestapt om de lange weg naar huis te maken. Onderweg hebben wij ook nog een beetje noorderlicht kunnen zien, ongeveer hetzelfde als de dag daarvoor. Laten we houden dat het om het idee gaat. Vervolgens zijn wij om 4 uur 's nachts aangekomen en ben ik snel mijn eigen bedje weer ingedoken.

Ik heb zoals jullie vast uit mijn verhaal begrijpen echt een onwijs leuke trip gehad! Ik kan iedereen Lapland aanraden. Het is echt iets heel bijzonders wat je nergens anders kan vinden. En stel dat je een keer gaat vergeet dan vooral de Husky tocht niet! Dat was toch wel het leukste van dit reisje! Inmiddels ben ik weer lekker thuis en ga ik zo proberen te slapen. Helaas is er op dit moment een feestje boven mij aan de gang.. Dit zal deze twee weken waarschijnlijk nog veel vaker gaan gebeuren aangezien iedereen bijna klaar is met school en er afscheid genomen moet worden van iedereen. Ook ik moet dit over twee weken alweer gaan doen. Wel gek dat de tijd zo snel is gegaan. Maar eerst nog even mijn verjaardag hier vieren en dan kom in al weer bijna naar huis. Dit is waarschijnlijk ook mijn op een na laatste verslag, tenzij er tussendoor heel iets bijzonders gebeurd.

Nu echt tot snel! En ik hoop dat mijn blog niet te lang was..
groetjessss

  • 09 December 2015 - 20:57

    Marijke:

    Wauw, wat een gave belevenissen en wat een super leuke en lieve foto's met die hondjes!!! Ik wens je alvast een hele fijne en gezellige verjaardag en hoop je snel weer te zien.

    Groetjes,

    Marijke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liset

Actief sinds 08 Juli 2015
Verslag gelezen: 594
Totaal aantal bezoekers 12839

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2015 - 23 December 2015

FINLAND

Landen bezocht: