Finse cultuur en gewoontes - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Liset Yperlaan - WaarBenJij.nu Finse cultuur en gewoontes - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Liset Yperlaan - WaarBenJij.nu

Finse cultuur en gewoontes

Blijf op de hoogte en volg Liset

21 September 2015 | Finland, Jyväskylä

Jaja ik kan het bijna niet geloven, maar ik ben toch echt alweer vijf weken in Finland! Natuurlijk ben ik inmiddels van te weten gekomen van de Finse cultuur en vooral gewoontes. Dit zijn de dingen die mij opvallen en wil ik graag met jullie delen..

- Van jong tot oud, iedereen draagt een helm op de fiets. Natuurlijk alleen studenten niet. De reden is mij ook nog onduidelijk, want de heuvels zijn niet zo hoog dat je 50 km per uur haalt en je hoeft ook niet op de weg te fietsen. De fietspaden zijn hier gecombineerd met het voetpad en zijn erg begaanbaar en veilig.
- Bijna alle Finnen spreken goed Engels! Kinderen leren hier op de peuterspeelzaal al hun eerste Engelse woordjes en het is dus ook logisch dat het niet uitmaakt wie je aanspreekt, ze spreken goed genoeg Engels. Dit maakt het leven voor ons uitwisselingsstudenten wel erg makkelijk!
- Op donderdag, vrijdag en zaterdag zie je om 19.00 als de eerste mensen die niet meer op hun benen kunnen staan van de alcohol (andere dagen vast ook, en vast ook eerder). Finnen drinken veel! Wat ik erg verrassend vind, aangezien alles hier zo duur is. De goedkoopste fles wijn is hier 7 euro!!
- De mensen van mijn leeftijd zien er hier anders uit. Er lopen hier veel mensen rond die alternatief gekleed zijn. Je ziet hier dus veel mensen met roze, rood, paars, groen, blauw en oranje haren. Ook zie je veel mensen met piercings op de gekste plekken en bijzondere kleding.
- Het is hier normaal om om 11 uur 's ochtends warm te eten. De lunch opent op school om half 11 en om 10 uur staat er al een behoorlijke rij voor de lunch!
- Omdat de mensen hier zo vroeg lunchen, eten ze ook heel vroeg avondeten. Tussen 4 en 5 uur beginnen de meeste mensen al met hun lunch. Als je op school wil eten moet je er ook vroeg bij zijn, want dinner sluit om 6 uur!
- Er wordt hier heel wat gesport in Finland! Je ziet heel veel mensen hardlopen, fietsen, skeeleren, wandelen etc. Ook dit wordt van jong tot oud gedaan. Zelf kinderen zijn samen aan het hardlopen. Natuurlijk vind ik dit als (bijna) sportmanager leuk om te zien (:
- Wat wel gek is dat heel veel mensen hier met een stok lopen, maar dan ook echt zo'n stok waar oude mensen normaal mee lopen. Maar ook mensen van 40 lopen hier mee. Maar ook veel mensen lopen scheef dus dat zal dan wel de reden zijn.
- Er lopen hier op straat nog zigeuners in klederdracht rond (zie de foto). Deze vrouwen hebben gekken hoepels onder hun rokken waardoor het lijkt alsof ze een enorme reet hebben. Waarom is mij een raadsel..
- In Finland is een wet dat als je iemand op straat ziet liggen, zoals een zwerver, je hem niet mag laten liggen. Je moet deze persoon helpen en onderdak bieden. Anders ben je strafbaar. Dit geldt overigens alleen in de winter.
- Echt overal zijn sauna's, in elk huis en zelfs in sommige restaurant zouden ze moeten zijn.
- Dit is misschien het land van de 1.000 rivieren, maar naar mijn mening ook zeker het land van de 100 miljoen bomen. Er zijn overal bossen waar je goed kan wandelen!
- In deze bomen leven eekhoorns. En niet eentje, maar echt onwijs veel eekhoorns. Rond ons huis zitten er ook heel veel en ze zitten regelmatig op ons balkon.
- En dan misschien iets minder positiefs.. De mensen vind ik hier in het openbaar niet erg vriendelijk. Het is hier normaal dat wanneer je mensen tegenkomt op straat je hen niet gedag zegt en ook niet vriendelijk naar ze knikt. De helft van Finnen die ik tegen komen kijken de andere kant op en de andere helft kijk mij aan alsof ik een Alien ben. Je merkt dus ook gelijk of iemand Fins is of dat het een uitwisselingsstudent is.
- Ook in de discotheken vind ik mensen tot nu toe nog niet zo aardig. De mensen weten waar zij heen willen en voor hen is er maar één rechte weg. Het maakt hen dus ook niet uit hoeveel mensen tussen hun einddoel staan, ze duwen toch iedereen omver met hun schouders en ellebogen. Ook als je naar hun mening te dicht bij staat vinden ze het niet erg om je even een por met een elleboog te geven. Dit is overigens hoe ik het heb mee gemaakt, maar misschien doen zij dit niet bewust.. Ze kunnen natuurlijk ook gewoon allemaal dronken zijn. (En het verschilt namelijk ook per avond)

Sinds mijn vorige blog heb ik niet zo heel veel bijzonders meer meegemaakt. Ik ben lekker met school bezig en in het weekend gewoon een beetje aan het chillen. Twee weekenden achter elkaar was er een soort markt met allemaal eettentjes, dus zijn we daar heen geweest. Tussendoor ben ik ook nog naar een voetbalwedstrijd geweest van het team van Jyvaskyla. Dit was wel leuk om te zien, maar het voetbalniveau ligt toch een stuk lager dan in Nederland. Dit zou vergelijkbaar moeten zijn met de Jupiler league, maar ik ben er van overtuigd dat mijn broertjes zo mee hadden kunnen doen! Maar dat kan natuurlijk ook niet anders met zo veel talent.

Met dit geslijm sluit ik mijn blog maar weer af.
Tot volgende keer!

  • 05 Oktober 2015 - 16:08

    Maurice:

    Haai Liset,

    Ik was je link even kwijt maar ben nu weer helemaal bijgelezen. Je schrijft hartstikke leuk!
    Groeten van je oom.

  • 05 Oktober 2015 - 21:11

    Marijke:

    Hoi Liset,
    Leuk weer wat van je te horen. Ik begrijp uit je verhalen dat je het nog steeds naar je zin hebt met binnenkort een reisje in de planning en je ouders die ook nog even langs komen. Wij gaan ons in de herfstvakantie lekker laten verwennen op een Limburgs landgoed. Dit was het cadeau wat we hebben gekregen toen we 25 jaar getrouwd waren. Heel veel plezier!!

    Groetjes,

    Marijke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liset

Actief sinds 08 Juli 2015
Verslag gelezen: 1342
Totaal aantal bezoekers 12882

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2015 - 23 December 2015

FINLAND

Landen bezocht: