Reisje naar Helsinki en de Baltics - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Liset Yperlaan - WaarBenJij.nu Reisje naar Helsinki en de Baltics - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Liset Yperlaan - WaarBenJij.nu

Reisje naar Helsinki en de Baltics

Blijf op de hoogte en volg Liset

18 Oktober 2015 | Estland, Tallinn

Hier komt mijn reis verslagje dan hoor. Helaas is het niet gelukt op tussendoor wat te plaatsen dus krijgen jullie nu alles in één keer!

HELSINKI
Op zaterdagmiddag zijn wij na een busreis van 4,5 uur aangekomen in Helsinki. Vanaf het busstation hebben wij die trein naar ons hotel gepakt en dit ging allemaal onwijs makkelijk en snel. Het hotel was prima, maar zeker niks bijzonders. Het leek ook meer op een hostel omdat wij de douche en toilet moesten delen met de andere gasten. Maar goed de locatie was echt top. Vanuit het raam konden wij de witte kerk zien (foto) en binnen 7 minuten stonden we midden in het centrum. 'S middags zijn wij nog even naar de haven en door het centrum gelopen. Vervolgens hebben wij lekker een pizzaatje gegeten en zijn vroeg naar bed gegaan, want de volgende dag moesten wij om 7 uur al de boot naar Helsinki hebben. De bootreis ging ook prima en daar hebben wij nog mogen genieten van een hele mooi zonsopgang!

TALLINN
Op zondagochtend zijn wij dus al in Tallinn aangekomen. Vanaf de boot was het 15 tot 20 minuten lopen naar ons hostel. Helaas konden wij nog niet inchecken, maar wel onze spullen achterlaten. Vervolgens de hele dag door het oude centrum van Tallinn gelopen. Dit is echt onwijs mooi en leuk. Je hebt het gevoel dat je op een filmset van een middeleeuwse film loopt. Echt heel authentiek en dus zeker leuk om te bezoeken! 'S avonds kwamen na het eten (heeeeel lekker en met een wijntje) een groep Italianen van school tegen en zijn wij samen met hen opzoek gegaan naar een feestje. Ook deze italiaanse jongen zijn echt italiaan en die wisten de de weg wel naar een goed feestje. Resultaat: 3u door een dode stad gelopen zonder een feestje te vinden. Ondanks dat was het toch een hele gezellige avond! De volgende dag hebben wij nog de televisietoren bezocht. Vanuit daar hadden wij een mooi uitzicht over de hele stad. 'S avonds zijn wij uiteten gegaan in een middeleeuws restaurant. Dit was ook echt heel leuk! We hebben rendiersoep gegeten wat heel lekker was en soort hartige taartjes met varken, spinanzie, eland enzovoorts. De keuze was niet reuze, maar wel erg lekker en een hele ervaring! Uiteindelijk hier ook voor zo'n 7 euro per persoon gegeten, dus dat is ook zeker niet verkeerd! Ook maandag zijn wij opzoek gegaan naar een feestje. Toevallig kwamen wij een estonische tegen die ons meenam. Samen met haar en nog twee gasten van school hebben wij in een barretje gezeten tot 1u en toen naar huis gegaan. Ook hier in Estland feesten ze helaas alleen in het weekend.

RIGA
Op dinsdag middag zijn wij in Riga aangekomen. Bij aankomst had het meteen een hele andere sfeer dan Tallinn. Riga is een veel grotere stad en ook echt veel meer hoofdstad dan Tallinn. Dinsdag zijn wij weer door de stad gelopen en hebben dingen bezocht. Hier hebben wij erg veel kerken gezien, waarvan veel orthodox. Aangezien Violetta orthodox is zijn wij ook overal naar binnen gegaan. Jammer aan Riga is dat zij heel lang niets hebben gerenoveerd en nu alles tegelijkertijd aan het doen zijn. Hierdoor stond eigenlijk heel de stad in de steigers. Ook Riga heeft een oud centrum wat er erg leuk uit ziet, maar veel minder gezellig is dan Tallinn. De sfeer was hier gewoon wat kouder en minder leuk. Dinsdag zijn wij 's avonds nog naar de skybar geweest en hebben hier een cocktail gedronken. Dit was natuurlijk wel weer erg leuk. Vanuit de bar hadden een goed uitzicht over de hele stad vol met lichtjes! Eigenlijk zijn wij dinsdag en woensdag nacht vroeg gaan slapen, omdat we allemaal zo moe waren en geen zin hadden om net naar die ene club te zoeken die wel open was.

VILNIUS
Op donderdagmiddag zijn wij begin van de middag weer aangekomen in Vilnius. Het hostel hier was echt onwijs netjes en verzorgd. In dit hostel hadden wij ook weer onze eigen kamer, maar deze keer zelf met eigen badkamer en toilet en onwijs goede bedden. Echte luxe dus! Donderdag zijn wij weer door de stad gelopen. Dit zonder planning en al hele mooie gebouwen tegen gekomen. Ook hier weer veel kerken, maar nu meer (rooms) katholiek. Eén kerk was heel indrukwekkend en even had ik het gevoel dat ik weer Italië ergens rond liep. En ja Italië is natuurlijk altijd goed! Ook Vilnius heeft, zoals je vast al verwachtte, een oud stadscentrum. Ook dit was niet zoo oud als Tallinn maar zeker wel weer leuk en gezellig. Leuke smalle straatjes en kleurrijke gebouwtjes. Donderdag zijn wij uiteten geweest bij een restaurant genaamd Cozy. Als je ooit Vilnius gaat bezoeken is dit zeker een aanrader. Wij hebben onwijs lekker gegeten (geitenkaas risotto, salade, appel crumble en een wijntje voor 12 EURO!). Vervolgens zijn wij terug naar het hostel gegaan hebben lekker wat gedronken en zijn EINDELIJK wel uit geweest. Helaas hadden wij de verkeerde club gekozen, want hier waren alleen kinderen van rond de 16 jaar. Maar goed we hebben even kunnen dansen en ons toch vermaakt. Op vrijdag zijn wij nog door de stad gelopen en hebben een museum bezocht over de tweede wereldoorlog. Litouwen had voor de oorlog een grote Joodse gemeenschap waarvan maar 5% het heeft overleefd! Dit museum was toch wel even leuk en belangrijk om te bezoeken. Zeker omdat Lior joods is. Verhalen in het museum maakte dus ook veel indruk op haar. Na door de rest van de stad te hebben gelopen, veel dronkenlappen te hebben gezien en uiteten te zijn geweest was het weer tijd om naar huis te gaan. Vrijdagavond hebben wij de nachtbus naar Tallinn genomen, vervolgens de boot en daarna nog een bus en zijn toen zaterdag rond 8 uur 's avonds terug in Jyväskylä aangekomen.

Ondanks dat we aardig wat kilometers in boten en bussen hebben afgelegd, was dit het helemaal waard! Ik heb drie hele mooie en leuke steden gezien en zeker Tallinn en Vilnius zou ik aan iedereen aanraden! Het zijn mooie steden met heeele (student) vriendelijke prijzen. Dit was natuurlijk erg fijn na het dure Finland. Zelf zou ik zeker nog een keer terug willen naar Vilnius om daar de rest van de stad te zien!

• 18 Oktober 2015 - 17:44

Marijke:

Hoi Liset,
    Ik krijg door jouw verhalen weer helemaal het reis virus. Van een vriend hoorde ik al dat Talinn een erg leuke stad was en jij hebt me nu helemaal overtuigd. Een idee voor volgend jaar tijdens de herfstvakantie. Dit jaar houden we het even bij een lang weekeind Maastricht. Heel veel plezier aankomend weekeind als je ouders overkomen.

Groetjes,

Marijke

• 23 Oktober 2015 - 14:47

Marcel:

Hoi Liset, Wat leuk om je blog te lezen. De Baltische staten klinken erg interessant, misschien wel een idee om die eens te bezoeken. Nog veel plezier en studeer ze. Oh ja, kerst wordt bij ons gevierd dit jaar. Tot dan, Marcel